Van project naar product: onthulling eerste industriële toepassing

Hoe Ten Kate Racing met biovlas een wereldprimeur lanceert in samenwerking met chaletbouwer Arcabo.

Motoren opgebouwd met biobased onderdelen. Douchecabines van chalets op basis van biologische materialen. Sinds donderdagmiddag zijn het geen hersenspinsels meer. Het motorsportteam van Ten Kate Racing en de chaletbouwers van Arcabo uit Nieuwleusen hebben de handen ineen geslagen en elkaar gevonden op weg naar een nog duurzamer en groenere toekomst.

,,De bedoeling was om december 2024 de eerste resultaten te presenteren. Niet normaal dat we hier nu al staan.’’ Kervin Bos schudt het hoofd. De teammanager van Ten Kate Racing stapt vol trots door de garages in Nieuwleusen.

Een idee, in 2018 ontsproten aan zijn brein en dat van kompaan Peter Schorer van het Duitse autosportadept Project 1, is verworden tot een gewild product op de industriële markt. Eentje dat via McLaren de weg naar de Formule 1 intussen al heeft gevonden.

We zijn een rijdend laboratori­um met een bijzonder project

,,Wij zijn een soort rijdend, succesvol laboratorium’’, zegt Schorer, terwijl Bos aan de haal gaat met een douchebak. Een biologisch gefabriceerde douchebak, even eerder officieel onthuld. Bos: ,,Een prototype, uniek in de wereld. Ons project is een product geworden.’’

 

 

TU Enschede

De intenties in de kop van het Vechtdal zijn immers niet nieuw. Ten Kate Racing zet al veel langer stappen op het innovatieve pad en werkt samen met de Technische Universiteit Enschede. ,,Wij zijn niet gek natuurlijk. Motorsport is niet bepaald een schone sport, maar wij zijn er dus in geslaagd om een vergroeningsslag te maken’’, aldus teammanager Bos.

De kuip van de motor van Ten Kate Racing is volledig biologisch.

En dus was hij een van de aanjagers van het Motonext-project, dat in 2021 het levenslicht zag. Bos en de Nieuwleusense raceformatie - goed voor twaalf wereldtitels - werden in het begin vreemd aangekeken in de racewereld. Sterker, teameigenaar Ronald ten Kate schoof Bos’ idee zelf ook jarenlang laatdunkend onder zijn bureau.

,,We lachen er nu nog wel eens om. Ronald wilde er niet aan, maar gelukkig heb ik hem kunnen overtuigen. Al denk ik ook dat het in 2018 nog te vroeg was voor dit plan. We hebben een maatschappelijke snaar geraakt, waar de wereld destijds nog niet klaar voor was. Nu is verduurzamen de heilige graal.’’

We slaan een brug tussen de huidige en de toekomsti­ge generatie motoren

Dankzij multinationals uit de racewereld, zoals Yamaha en Pirelli, kreeg Motonext steeds meer voet aan de grond op het circuit. Het project is gestoeld op verduurzaming waarbij een biobrandstof wordt ontwikkeld op basis van houtsnippers, maïs en zuurstof. Oftewel, racen op een milieuvriendelijker manier, zonder concessies te doen aan snelheid en prestaties. ,,We slaan een brug tussen de huidige en de toekomstige generatie motoren’’, verduidelijkt Bos.

Uitstoot
Door plantaardige producten toe te passen kan de CO2-uitstoot bij de productie van raceonderdelen en het racen rond de 80 procent verminderd worden, blijkt uit testen. Ook worden de remschijven en de kuipen, nu nog van carbon en polyester, vervangen door materialen met sterke plantenvezels. Die bestaat uit biovlas, plantaardig geweven vezels versterkt met natuurvriendelijke hars. Het leverde Ten Kate Racing vorig jaar de Nationale Sportinnovator Prijs op.

Waterdicht
En nu wordt dus de weg naar de industrie geopend. Niet voor niets was caravanbouwer Arcabo - buurman van Ten Kate Racing in Nieuwleusen - als sponsor al eerder aangehaakt. Ook zij zagen de kansen en mogelijkheden van biovlas bij het gebruik van douchecabines.

Kunststof en polyester zijn verleden tijd, weet André Bloemert, financieel-directeur van Arcabo. ,,Het prototype hebben we vandaag gezien, ik verwacht dat we in het eerste kwartaal van komend jaar biovlas op grote schaal gaan gebruiken in onze caravans.’’

In 2021 hadden we een bio-kuip op onze motor. Bij de eerste regenbui werd deze slap en werden we uitgela­chen
Kervin Bos

Lange tijd was de gebrekkige waterdichtheid een probleem en vielen producenten toch weer terug op kunststof, weet Arvid de Lange als eigenaar van Adel Polyester. Het bedrijf uit Genemuiden heeft nu aangetoond dat het met biovlas wel gebruikt kan worden in vochtige douchecabines.

,,In 2021 hadden we een bio-kuip op onze motor. Plantaardig’’, lacht Bos. ,,Bij de eerste de beste regenbui werd deze slap en werden we uitgelachen. We moesten onze kuipjes maar ergens in de grond planten.’’

Inmiddels is de mondiale racewereld overtuigd van de kansen die biovlas biedt. Al vier concurrerende teams hebben zich gemeld in Nieuwleusen om de nu nog in Tsjechië geproduceerde cockpit aan te schaffen. ,,We hebben er al vijftig verkocht, al hopen we op termijn de productie naar Nederland te halen.’’

Primeur
Want als het aan Bos ligt, gaat er vanaf nu een industriële wereld open voor Motonext. ,,Zo gaan we niet alleen in de motorsport, maar ook in de samenleving het verschil maken. Het is ook geen geheim. Wij hebben iets bijzonders ontwikkeld, een primeur in de wereld, en dat willen we delen.’’

Bron: De Stentor/Dennis Arentsen